potloden

Hoe trek je makkelijk klanten aan?

Kleurpsychologie

Iedereen heeft zijn of haar eigen kleurvoorkeur. Dit zie je bijv. terug in de kleurkeuze van je interieur, je auto en je kleding. Toch is jouw voorkeur voor een kleur niet door jou persoonlijk bepaald maar is dit ook door invloeden van buitenaf zo gegroeid. Ervaringen uit je jeugd en je stemming op een bepaald moment zorgen er bijv. voor dat je voor sommige kleuren kiest en andere kleuren als minder mooi bestempelt. Hier zit een ware psychologie achter.

Je maakt onbewust associaties bij een kleur; de kleur groen vind je geen mooie kleur omdat je de persoon x die je niet sympathiek vindt vaak groen draagt. Kleuren kunnen ook door cultuurinvloeden als minder geschikt worden bestempeld. In Nederland zijn oranje, roze en warmbruin geen zakelijke kleuren.

Kleureffecten

Houd rekening met je kleurkeuze bij het uitoefenen van je beroep; belangrijke gelegenheden vragen om extra aandacht. Hieronder een handig overzicht:

Donkere, neutrale kleuren Ik houd me op de achtergrond
Tijdloze kleuren Professioneel, betrouwbaar
Kleur-in-kleurcombinaties (ton-sur-ton) Inlevingsvermogen, aanpassingsbereid
Kleurcontrasten zoals licht-donker Doorzettingsvermogen, bereidheid tot discussie
Intensieve kleuren Optreden in het openbaar (met donkere achtergrond)

Kleuren die jij dus voor je kleding kiest, hebben ook weer invloed op de ander; je partner, je collega’s, je klanten en je publiek. Dit kan zowel positief als negatief uitpakken. Ontzettend belangrijk dus om dit goed in kaart te brengen binnen je bedrijfscommunicatie. Zowel intern als extern zal het de communicatie ten goede komen. Voor werknemers zal het duidelijkheid scheppen.
Je boodschap komt bij klanten en collega’s beter over doordat men onbewust een kloppend totaalplaatje voor zich ziet. Men hoeft minder moeite te doen jou te begrijpen omdat je non-verbaal ook laat zien wat je zegt.

Personal Impact

Laat dus ook je outfit voor je werken en zorg dat je impact maakt met je verschijning. Mensen doen graag zaken met iemand die er goed verzorgd uitziet.

Hoe jij persoonlijk en/of met je bedrijf invloed kunt uitoefenen, meer opdrachten krijgt en klanten aan kunt trekken? Ik vertel je graag over de mogelijkheden tijdens een vrijblijvend gesprek.

Ben je nog geen abonnee op mijn nieuwsbrief? Meld je hier aan en ontvang regelmatig tips.