cadeau

Zoals het heurt (1); Do’s en dont’s bij het geven van cadeaus

Een tijd geleden kreeg ik een uitnodiging voor het bijwonen van de opening van een nieuw bedrijfspand van een zakenrelatie. Je wilt natuurlijk niet met lege handen aankomen dus ging ik op zoek naar een passend cadeau. Maar wat geef je aan een zakenrelatie die je nog niet zo goed kent? En welke etiquette is belangrijk bij het geven van attenties? Een zoektocht die uiteindelijk bijzonder afliep…

Het juiste geschenk

Bij het zoeken naar een cadeau is het natuurlijk altijd goed om jezelf een aantal vragen te stellen zodat je meer duidelijkheid en richting krijgt. Zomaar naar de winkel gaan of op internet zoeken kost teveel tijd en energie en is niet efficiënt. Het is belangrijk om te weten:

Of de ontvanger een man of vrouw is;
Mannen zijn minder gevoelig voor cadeaus ontvangen dan vrouwen blijkt uit onderzoek. Wel vinden mannen de functionaliteit van het geschenk belangrijk. Zorg dus dat hij er iets mee kan in zijn werk of privé. Als vrouwen op pad gaan, kiezen ze vaak iets waar ze zelf hebberig van worden. Erg favoriet bij vrouwen zijn bijv. de producten van Chocstar; chocola met een persoonlijk tintje gewoon door de brievenbus. En gemakkelijk online te bestellen.

Welke hobby’s en interesses hij of zij heeft;
Als je weet of iemand een favoriete sport beoefent of een speciale hobby heeft, kun je daarop inspelen met je cadeau. Je maakt het cadeau dan heel persoonlijk en de ontvanger merkt duidelijk dat je erover hebt nagedacht. Een goede binnenkomer! Is je relatie een liefhebber van kunst dan zul je de persoon in kwestie erg goed moeten kennen voordat je een kunstobject gaat geven. Kunst is nl. erg persoonlijk. Ook is het erg afhankelijk van het interieur en daardoor is het erg moeilijk een goede keuze te maken. Kijk dus uit met kunst geven.

Wat de aanleiding is voor het geven van een cadeau;
Er kunnen verschillende redenen zijn binnen je bedrijf om een zakenrelatie of werknemer een cadeau te geven. Bijv. een bruiloft, een geboorte, een promotie of een jubileum. Bij deze gelegenheden is het heel gebruikelijk om een cadeau aan te bieden. Maar heb je er weleens aan gedacht om een vaste klant of een gast uit het buitenland iets te geven? Dat zijn de ultieme momenten om een ander extra in het zonnetje te zetten. Vaak wordt hier niet aan gedacht. Een unieke kans om de relaties te verstevigen zodat beide partijen hier voordeel van kunnen hebben. Ook je beste werknemer kun je verrassen door op onverwachte momenten in het jaar een passend geschenk te geven. Een blijk van waardering zorgt voor meer werkplezier wat jouw bedrijf te goede zal komen.

En dit moet je vooral niet doen

Heb je dozen vol relatiegeschenken met het logo van je bedrijf erop? Prima, maar gebruik dit alleen voor marketingdoeleinden en niet om je relaties iets speciaals te geven. Dit vind ik echt not done. Ga hier dus bewust mee om en zet deze cadeaus bij andere gelegenheden in.

Missie geslaagd

Inmiddels heb ik kennis gemaakt met een bijzondere dame die me geholpen heeft aan een bijzonder geschenk. Ook heeft ze me daarna veel input gegeven voor dit blog zodat we eigenlijk hieronder onze beide namen hadden kunnen zetten. Janne Venderbosch is evenals ik personal shopper maar dan op het gebied van geschenken. Zij gaat voor jou en je bedrijf op pad zodat je zelf geen omkijken hebt naar het zoeken van passende cadeaus voor je relaties en werknemers. Ze ontzorgt je zodat je geen tijd en energie hoeft te steken in het zoeken naar dat prachtige, unieke cadeau. Neem eens een kijkje op haar website.

Mijn zoektocht was met deze kennismaking gelukkig beëindigd. Janne heeft me geholpen aan een passend cadeau voor mijn relatie: een origineel wijnrek geheel in de stijl van het bedrijfspand. Ze had het ook nog eens stijlvol ingepakt zodat het kant en klaar was om te geven. Je had het gezicht van de eigenaar van het bedrijf moeten zien; hij vond het geweldig mooi! En het was ook nog eens functioneel.

Veel succes bij jouw zoektocht!

Wil je meer tips over dit onderwerp en/of op de hoogte blijven van nieuwe blogs? Meld je dan hier aan voor de nieuwsbrief en ontvang meteen 10 gouden tips om een positieve eerste indruk te maken!